W październiku 2016 roku oddano do użytku pierwszą na terenie gminy Nur bazę edukacyjną. Baza edukacyjna utworzona została w dwóch lokalizacjach: przy Szkole Podstawowej w Nurze i na skarpie nad rzeką Bug obok zejścia z ul. Nadbużnej.
Baza edukacyjna przy Szkole Podstawowej składa się z następujących elementów: ogrodu dydaktycznego, strefy zwierząt i strefy ptaków.
Ogród dydaktyczny "Edukacja poprzez kontakt z przyrodą" został utworzony poprzez dosadzenie obok rosnących wcześniej świerków i dębu krajowych gatunków drzew i krzewów liściastych: jabłoni, derenia świdwy, berberysu pospolitego i rokitnika zwyczajnego. Przy przedstawicielu każdej nowo posadzonej rośliny umieszczono tabliczki z opisem gatunku. Ze względu na bliski kontakt dzieci i młodzieży z roślinnością wszystkie rośliny są bezpieczne dla zdrowia i życia. Rabaty stanowią doskonałe schronienie dla ptaków, a ich owoce stanowić będą zimą bazę pokarmową dla ptaków. Gęsta piętrowa roślinność jest doskonałym schronieniem dla innych gatunków zwierząt np. jeży, wiewiórek.
Rośliny posadzone zostały po zamontowaniu tablic i gier edukacyjnych, tak aby odpowiednio wyeksponować poszczególne elementy bazy edukacyjnej: strefy zwierząt i ptaków.
Strefy zwierząt i ptaków mają na celu wzbogacić dzieci i młodzież w szeroką wiedzę z zakresu życia zwierząt i ptaków w sposób przyjazny, zrozumiały, wesoły oraz aktywny - ale pobudzający do myślenia i rozwijający wyobraźnię. Dobór odpowiednich gier ekologiczno-edukacyjnych aktywnych oraz tablic ekologicznych stanowi interesującą pomoc dydaktyczną dla nauczycieli i uatrakcyjni pracę z dziećmi na świeżym powietrzu, a także jako miejsce rekreacji uczniów. Poprzez zabawę, dzieci łatwiej przyswajają wiedzę i aktywniej uczestniczą w zajęciach.
Gry edukacyjne zamontowane przy Szkole Podstawowej to:
-Światłowidy: zwierzęta leśne, ptaki leśne,
-leśne rekordy wraz z tablicą edukacyjną,
-memo: znajdź moją mamę wraz z tablicą edukacyjną,
-labirynt natury - czyj to trop,
-sprawność - tropiciel,
-ptasie mieszkania - ekspozycja ptasich budek wraz z opisem, jak samemu zrobić ptasią budkę legową,
-labirynt - ptasi zegar,
-sprawność ornitolog- poznajemy ptaki,
-gra memo: ptasie pary wraz z tablicą edukacyjną
-ptaki drapieżne.
Tematy tablic ekologiczno-edukacyjnych: zwierzęta leśne, w jaki sposób zwierzęta zaznaczają swoją
obecność, zwierzęta chronione Polski, leśni drapieżcy, leśne ssaki kopyne, ptaki naszych lasów, poznajemy ptaki, rodzime ptaki chronione, ptaki - leśni soliści, ptaki miejskie, ptasie klejnoty.
Na skarpie rzeki Bug utworzono ciekawą bazę edukacyjną poświęconą tematyce związanej ze środowiskiem wodnym tzw. strefę ryb. Zamontowane tablice ekologiczno-edukacyjne oraz gry edukacyjne umieszczone w pobliżu rzeki mają na celu przybliżyć środowisko wodne oraz przyczynić się do zwiększenia
zainteresowania tematyką. Tablice i gry ekologiczno-edukacyjne związane z rybami, płazami i gadami
przyczynią się do poszerzenia wiedzy wśród dzieci i młodzieży.
Tematyka tablic zamontowanych w strefie ryb: mieszkańcy zbiorników wodnych, ryby - 2szt., kaczka
krzyżówka, bóbr europejski.
Gry edukacyjne to:
-światowidy: płazy, gady i ryby oraz łańcuch pokarmowy,
-labirynt natury - płaz czy gad?,
-sprawność ekolog - ekosystem wodny
Baza edukacyjna została utworzona dzięki dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Warszawie w wysokości 90% wartości środków kwalifikowanych. Pozostałe środki
finansowe zostały wyasygnowane z budżetu Gminy Nur. Projektantem i wykonawcą robót był Warszawski
Fundusz Rozwoju Inwestycji Sp. z o.o.z z Warszawy. Zapraszamy wszystkich do odwiedzenia bazy edukacyjnej utworzonej w gminie Nur. Sczególnie serdecznie zachęcamy nauczycieli ze wszystkich szkół podstawowych i gimnazjów z sąsiednich gmin do przeprowadzenia ,,żywej'' lekcji przyrody na terenie naszej bazy edukacyjnej.
następny miesiącpoprzedni miesiącLuty, 2020 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | N |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |